نحوه ارسال لاروهاي ملکه زنبور عسل

ارسال لارو و لاروهاي مسن ( در حالت عروسكي يا همان شفيره اي ) :

لاروهاي جوان يك روزه قادرند بيرون از كلني تا ٢٤ ساعت زنده بمانند، مهم اين است كه رطوبتي در حدود ٦٠ درصد دريافت كنند. لاروهاي دو تا سه روزه توان كمتري براي مقابله و زنده ماندن از خود نشان داده اند. و در نهايت شفيره ها يك روز قبل از تولد هم دوباره مقاومت بيشتري از خود نشان ميدهند. آنان در حالت شفيره اي حساسيت زيادي به تكان و لرزش دارند.

با توجه به دو موضوع بالا، ميتوانيم دو روش انتقال تخم ها و لاروها را پيشنهاد كنيم:
الف » جابجايي فنجانك هاي پيوندزده شده بدون زنبور  :
( روشي كه پرورش دهندگان آلماني از آن استفاده ميكنند ) به وسيله يك ميله ي آهني يا مسي مثل واشربُر سوراخهايي به رديف به قطر ١٥ ميليمتر و عمق ٣٠ ميليمتر بر روي يك تكه يونوليت ايجاد نماييد.
مهم
اين است كه سوراخها را طوري طراحي كنيد كه پايه ي فنجانك محكم در دهانه ي سوراخ قرار گرفته و دور تا دور فنجانك خالي باشد و لبه فنجانك ها به ديواره ي يونوليت برخورد نداشته باشد و كاملاً در وسط قرار گيرد. لاروهاي پيوندزده شده ميتوانند ٣ ساعت در چنين وضعيتي بدون مشكل جابجا شوند. شما ميتوانيد بعد از سر بسته شدن شاخون ها و قبل از تولد ( روز هشتم بعد از پيوند زدن ) ، با ايجاد يك بچه كندوي ٣ قابي حاوي جمعيت جوان زياد و قرار دادن قاب حاوي شاخون ها در آن، نسبت به جابجايي آنها اقدام
كنيد ( این روش مخصوص زنبورداران تازه كار مي باشد)

ب » جابجايي شاخون رسيده    : 
راحت ترين شرايط ارسال ملكه هاي باكره داخل قفسك است. ولي يكي از معايب اين كار اينست كه در حين معرفي تلفات ملكه زيادي داده ميشود.

معرفي شاخون هاي در حين تولد خيلي مناسبتر از ملكه باكره زنده ميباشد. انتقال شاخون ها در مسافت هاي دور هم امكان پذير است به شرط اينكه انتقال سريعاً بعد از در بست شدن شاخون ها انجام شود. در اين حالت شفيره در شرايطي است كه مرتباً براي بافتن پيله ي پيرامون خودش در حال انجام حركات خيلي ظريفي ميباشد و نسبت به تكان هاي وارده ناشي از جابجايي، كمتر آسيب ميبيند.
ما يكبار بيشتر از ٢٠٠ سلول ملكه را در مسافتي بالاي ٣٠٠ كيلومتر جابجا نموديم كه هيچ گونه تلفاتي را در بر نداشت.  ما شاخون ها را بر روي تيرك پيوند با زنبوران پرستار اطرافشان با چند قاب زنبور در داخل يك كندوي ٥ قابي انتقال داديم.

روش ديگر براي جابجايي شاخون هاي نزديك تولد، نگهداري آنها در محفظه اي داراي دما ٣٥ درجه سانتيگراد و ٧٠ درصد رطوبت است. حتي اگر انتقال آنها تا مصافت ١٢ ساعت دورتر از منبع توليد شاخونها باشد نيز مشكلي پيش نخواهد آمد.
 

    

منبع : کتاب پرورش و اصلاح نژاد کاربردی زنبورعسل - مهندس عطاییان